Grundfortælling

Grundfortælling Børnebyen ved Glyptoteket

Hvem er vi

Vi er Børnebyen ved Glyptoteket, som med vores beliggenhed midt i Københavns centrum får byens puls ind ad porte, døre og vinduer. Det bidrager til vores glæde ved at gå på arbejde, og ved at dyrke byens kulturelle tilbud sammen med børn i alle aldre. Vi arbejder efter årshjul med traditioner –  funderet på vores danske kultur. Vi skaber udvikling og læring igennem pædagogiske virkemidler, musik, bevægelse og sproglig opmærksomhed. Vi ser det enkelte barns potentialer som udfordres tilpas. Vi er kendt for at imødekomme det enkelte barn og dennes forældre, og med hjælpsomhed og faglig sparring skaber vi en tryg og stabil hverdag med masser af aktiviteter. Vores positive forældresamarbejde skaber glade børn og trygge forældre. Vi er en professionel personalegruppe som er gode til at anerkende hinanden og forblive nysgerrige på vores dagligdag og gøre den bedre. Vi er omstillingsparate og kan arbejde på tværs af stuer og afdelinger. Hos os er der god stemning og et godt arbejdsmiljø samt et fint samarbejde mellem alle medarbejderne og til de to pædagogiske ledere.

Hvad står vi for

Vi skaber en pædagogisk ramme med struktur og genkendelighed, startende med professionelle modtagelser. Vi lytter til børns idéer og skaber plads til dem. Vi har blik for hvor barnet er i sin udvikling og vi har fokus på inklusion af det enkelte barn. Vi har skabt alsidige unikke lege og læringsmiljøer hvori hverdagens nærvær, omsorg og tryghed udspringer fra. Vi udvikler løbende vores legezoner, skaber rum i rum og bruger flittigt alle rum, inde som ude. Vi tager del i byens kultur og kulturelle tilbud, som noget særligt unikt for et lille barns kulturelle udvikling.

Struktur og arbejdsglæde som en del af vores stolte indsats

Vi bestræber os på at genkendelighed og faste rutiner fastholdes med en synlig struktur og et stabilt personale. Vi husker os selv på, at den didaktisk tilgang og faglig nysgerrighed, kan give mening til kerneopgavens fokus. Den gode stemning og det gode arbejdsmiljø kommer i anerkendelse og med tillid og åbenhed. Med en daglig organisering og ansvarlig ledelse, vil frihed under ansvar være til stor inspiration.

I Børnebyen ved Glyptoteket vil vi også i fremtiden have fokus på en meningsgivende og gennemsigtig retning for pædagogik, mål og indsatser. Vi vil have fokus på det lille og det store forum, på mod og vidensdeling, og fastholdelse af de gode udviklende idéer. Vi tror på at kompetente professionelle og engagerede medarbejdere hver dag skaber de bedste sammenhænge ind i dagligdagen, for at fastholde den gode relation mellem børn, forældre og medarbejdere.

Vedligeholdelse og fastholdelse af det gode arbejde i Børnebyen ved Glyptoteket

En synlig og tydelig ledelse vil også i fremtiden sikre at de relevante og daglige nødvendigheder er i orden, og at der er en god mødestruktur på tværs af afdelinger. Vi vil have klynge kurser og fyraftens møder som skal inspirere os med faglige tendenser, og til dette ønskes, at der er de pædagogiske kræfter der skal til.

Vi er børnebyen ved Glyptoteket, som med vores beliggenhed midt i København centrum får byens puls ind ad porte, døre og vinduer. Vi sætter spor i det københavnske barn som det vil tage med sig langt ind i resten af livet.

Personale ved Børnebyen v Glyptoteket, oktober 2018