De ældste børn i børnehaven

Fra vores pædagogiske tilsyn 2022 blev vi opmærksomme på, at vi skulle ændre på vores pædagogiske tilgang for de ældste børnehavebørn.
Vi skulle nedtone undervisningspositionen og fokusere mere på leg og selvværd.

Børnene skal meget nødigt være skoletrætte inden, de starter i skolen – og skolen vil så gerne have, at vi overlader undervisningen til dem og i stedet fokuserer på, at gøre børnene klar til at kunne meste overgangen til det nye miljø, klare sig i frikvarteret, være modig og nysgerrig, selv kunne gå sikkert på toilette, selv gå ind i børhaven, holde styr på taske og jakke, selv opsøge legekammerater og i det hele taget være parat til at modtage undervisningen i skolen.
Efter en længere proces med inddragelse alle ansatte har vores pædagogiske Fyrtårne udarbejdet et princip for arbejdet med de ældste børnehavebørn.

Essensen i princippet er, at vi vil bestræbe os på at ikke at tale så meget ”skole”, ej heller ”skolegruppe” fremover.
De fleste af vores børn møder ikke skolen som det første, men i stedet et fritidstilbud og skal rustes til det sociale både i mindre grupper og det større fællesskab.
”Skolen" og det at være "stor" taler vi ikke op, da vi gerne vil tage et unødigt pres på barnet.
Vi ønsker, at arbejdet skal være præget af højere grad af børneinddragelse/selvbestemmelse, fokus på dialog, fællesskab og demokrati.
De voksne skal fortsat arbejde med børnene i mindre grupper og igennem disse styrke børnenes personlige kompetencer, deres selvværd, selvtillid og selvfølelse. De voksne skal understøtte barnets selvstændighed og evne til ”at kunne selv”, dette ved at opfordre til at barnets skal prøve at øve sig.

De pædagogiske aktiviteter med de ældste børnehavebørn skal gerne bære præg af en tilgang til overgangsarbejdet med aktiviteter og lege, der er tilrettelagt ud fra børnenes interesser og behov og i højere grad med deres medbestemmelse.
Den voksne skal som i alle andre aktiviteter være anerkendende, nærværende, deltagende, legende, nysgerrig og ansvarlig for at facilitere samtaler mellem børnene og rammesætter.
Der skal være blik for børneperspektivet og de skiftende behov, der kan være i en børnegruppe.
På de enkelte stuer udarbejdes planer for pædagogikken med de ældste børn for deres sidste tid i børnehaven, dette i vores såkaldte SMTTE-modeller.
Det er vigtigt at fremhæve, at vi fortsat arbejder målrettet med at gøre børnene parate til skolen, blot med et fortegn af leg, medinddragelse og i mindre grupper.

Du finder princippet for arbejdet med de ældste børn her i menuen.